marți, ianuarie 15, 2008

Will the Real Ernst Bettler Please Stand Up?

Ne construim singuri eroii personali - si de multe ori e cel mai bine ca pe unii dintre ei sa nu-i intalnim niciodata. Pentru ca eroul din mintea noastra este adevarata inspiratie - iar el, eroul din minte, poate fi trist si neproductiv alterat de persoana reala. Este in mod sigur deprimant sa te intalnesti cu Clark Kent cand ti-ai dori sa zbori cu Superman. Asa ca e si mai bine cand eroul nu exista cu adevarat.
Cititi in articolul de mai jos despre eroi inventati si acceptati din nevoia de confirmari despre cat de buni si revolutionari suntem. Si mai cititi despre cat de mare amploare poate lua o farsa frumos facuta in lipsa unei cercetari serioase asupra surselor (scortoase, nesuferite, lipsite de exuberanta si creativitate, dar cat de utila pentru propria credibilitate).

Cititi in articolul lui Michael Bierut povestea uimitoare a lui Ernst Bettler, unul dintre "founding fathers of the 'culture-jamming' form of protest".

Pe scurt, povestea lui Ernst Bettler este urmatoarea: graphic designer, angajat spre sfarsitul anilor '50 pentru campania publicitara aniversara a unei companii de medicamente, el foloseste afisele (aparent inofensive, foarte corecte grafic pentru timpul respectiv) campaniei pentru a isca un scandal monstru ce duce, in 6 saptamani, la falimentul firmei. Afisate impreuna, cele 4 postere concepute de Bettler sugerau cuvantul NAZI, aluzie la experimentele pe prizonierii din lagarele naziste pe care compania le sustinuse. Povestea devine un exemplu clasic, inclus in publicatii Phaidon si in discutat la evenimente internationale dedicate designului grafic. Pana cand o persoana atenta cerceteaza nitel si descopera ca Bettler, compania de medicamente si medicamentul la care se facea reclama in singurul afis publicat NU EXISTA.
Acum ma intreb: daca chiar povestea despre povestea lui Ernst Bettler este o inventie? Este foarte posibil, nu?